عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

سلام بر شما! خوش آمدید!

- عرفان خراسان، به کوشش مردمی دانشی، به ویژه دانشجویان گروه عرفان دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور راه اندازی شده و موضوع آن بررسی مسائل باطنی است.
- اینجا فضایی است برای گفتگو، میدانی است برای شکوفایی، پنجره ای است به سوی زیبایی.

دبیر سایت: دکتر محی الدین قنبری

* سخن هفته:

- در راه یگانگى نه کفر است و نه دین
یک گام ز خود برون نه و راه ببین‏

اى جان و جهان! تو راه اسلام گزین
با مار سیه نشین و با خود منشین‏ (بوسعید ابوالخیر؛ منقول در نفحات جامی، به کوشش محمود عابدی، 309)


- جمله خیالات جهان ، پیش خیال او روان
مانند آهن پاره ها ، در جذبه ی آهن ربا

- اندیشه ها مرغان هوایی اند.
اندیشه ها لطیف اند،
بر ایشان حکم نتوان کردن که نحن نحکم بالظاهر والله یتولی السرائر.

آن اندیشه ها را حق تعالی پدید می آورد در تو.
تو نتوانی آن را به صدهزار جهد و لاحول از خود دور کردن.
(مولوی، فیه مافیه)

- با هر کمالت اندکی آشفتگی خوش است
هر چند عقل کل شده ای بی جنون مباش. (عبدالقادر بیدل دهلوی)

- عشق، مردم خوار است؛ بی عشق، مردم خار است. (خواجه
عبدالله انصاری، رساله دل و جان)


- دل من ارزنی
عشق تو کوهی
چه سایی زیر کوهی
ارزنی را؟ (رودکی سمرقندی)

- صدشکر که دیدیم چو ما بی دل و دین بود
آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم (حافظ)

- به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را (حافظ)

- شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت

حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتیست که از روزگار هجران گفت (حافظ)

- باده نوشی که در او روی و ریایی نبود
بهتر از زهد فروشی که در او روی و ریاست! (حافظ)

- حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جوی
که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را (حافظ)

- بر هر چه همی لرزی می دان که همان ارزی
زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد! (مولوی)

- لحظه ها عریانند
به تن لحظه خود جامه اندوه مپوشان هرگز! (شاهبداغ خان)

- فلسفه، تمرین مردن است. (سقراط)

- میوه ی کدام فصلی
که هیچ وقت نمی رسی ... (اشغالگر)


- قال الجنید:
حقایق بیزارند از اینکه براى دل‏ها چیزى براى تفسیر و تأویل باقى گذارند. (ترجمه مهدی محبتی، ص 368)

آخرین نظرات

۴۳ مطلب در مهر ۱۳۹۳ ثبت شده است

طرح واره ی نگاه دکتر محمّدرضا شفیعی کدکنی به عرفان، به مناسبت زادروز استاد همشهری

 دکتر شفیعی کدکنی

کسانی که با تحقیق در متون عرفانی اندک آشنایی داشته و در این ساحت نفس کشیده باشند، نیک می دانند که تحلیل تئوریک عرفان، پس از نگاشته های دکتر شفیعی کدکنی دستخوش تحوّلی بزرگ شده است.

دلیل این ادّعا نیز می تواند تعریفی نوین باشد که استاد از مفهوم عرفان به دست داده است. بی گمان؛ تعریف ایشان نیز همانند هر تعریف دیگری از هر مقوله ای که توسّط دیگران ارائه می گردد، نقدپذیر است و صد البتّه مزیّتی که نسبت به دیگر تعاریف به ویژه در حوزه ی ادبیّات خوانان و ادبیّات دانان ما دارد،

۴ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۳ ، ۲۳:۵۷
محسن شرفی

   هفته قبل قرار بود هنرمند توانا شهرام ناظری در هفته فرهنگی نیشابور به این شهر بیایند تا آرام جان خراسانیان و دیگران باشند، مسئولانی چند بی پاسخ و بی گفتگو با این خواست مردمی به توجیهی ناگیرا این را مجاز و ممکن ندانستند. حال آنکه در دنیای امروز این هنر است که مرهم جانهای خسته است و این هنر است که رَحِمِ زاینده ی فرهنگ است. از سوی دیگر چند پُستی که دوستان در اینجا داشتند گفتگویی فرخنده را در نظرها پدید آورد. چون مسئله را تخصصی دیدم و می دانم که مختلفان هر یک بر ساز خود خواهند زد نخواستم که وارد شوم چرا که این بحث تازه نیست و بارها به خصوص در ایران در آن باره سخن گفته شده و البته برخی اندک از تصمیم گیران ندیده اند و نشنوده اند! صمٌ بکم حقوق مردم را نادیده گرفته اند!


۴ نظر موافقین ۴ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۳ ، ۱۶:۱۱
محی الدین قنبری

پیش از درج این مطلب، قصد نگارنده بر این بود که در خصوص ویژگی‌های آوایی و مفاهیم ژرف بیت آغازین شاهنامه فردوسی کبیر، مطالبی را بیان دارم، ولی با توجه به بحثی که در بخش پیشین (موسیقی عرفانی از نگاه آیت الله جوادی آملی) ناتمام باقی ماند، لازم می‌دانم تا در این بخش به نقد نظر آیت الله جوادی آملی در خصوص موسیقی عرفانی و  نیز زمینه‌سازی برای بیان مطلب آتی بپردازم، امید است که سودمند واقع شود.

۶ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۳ ، ۱۴:۰۷
صبا فدوی

    این شعر زیبا را دوستِ دوست ما آقای جواد کلیدری، شاعر، منتقد و پژوهشگر مشهدی سروده اند. جواد کلیدری زاده به سال 1355 و نویسنده و شاعر آثاری چون این خاک مهربان(1387)، یکی این همه گُل را از دستم بگیرد، (شعر سپید؛ 1388)، کادوی غمگین، (شعر سپید؛ 1388) و قطار ساعت هفت (غزل؛1390) است. از دوست و همراهمان آقای ابراهیم شمشیریان که ما را با ایشان آشنایی دادند سپاسگزاریم.


... که می گویند- باید شد!


مرید شمس "تب – ریزی" که می گویند – باید شد

غلام آن سحر خیزی - که می گویند – باید شد

موافقین ۴ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۳ ، ۱۳:۳۵
محی الدین قنبری

 در عرفان یک رابطه پاک بین انسان و خدا وجود دارد که باید در روابط اجتماعی هم ریزش کند/ باید مولانا را به قرون جدید بیاوریم/ ادبیت یک اثر است که آن را از دوره‌های قبل تا به امروز با خود می‌آورد/ از نظر مولانا عالی‌ترین نوع علم، علم قلبی است که عین حقیقت است

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۳ ، ۰۷:۴۸
عفت اکبری

آیت الله جوادی آملی

آیت‌الله جوادی‌آملی در پاسخ به سوالی نظر خود را در خصوص نزدیک شدن به خدا از طریق موسیقی‌های عرفانی یا اشعار عارفانه اعلام کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، متن سوال و پاسخ این مرجع تقلید در این زمینه به شرح ذیل است:

آیا موسیقی‏‌های عرفانی یا اشعار عارفانه می‏‌تواند ما را به خدا نزدیک‏‌تر کند؟

انسان دارای بینش و گرایش است. از نظر بینش و علم، بسیاری از افراد، امکان ترقی دارند؛ یعنی این استعداد که خوب و بد را بفهمیم، در ما وجود دارد و با درس و بحث شکوفاتر می‏‌شود. همه ما در مسئله فهم خوب و بد، در یک مرز مشترک قرار داریم؛ یعنی هم بدها و همه خوب‌ها را به درستی تشخیص می‏‌دهیم

۷ نظر موافقین ۲ مخالفین ۴ ۲۵ مهر ۹۳ ، ۱۷:۰۱
محسن شرفی

شعر زبان حال است ، هنگامیکه آن را با چاشنی عرفان و موسیقی همراه سازیم تأثیرش هزاران بار فزونی یافته ،  و در اعماق جان آدمی نفوذ می کند.

موسیقی عرفانی ؛ نواختن بر تارهای فطری وجودی انسان و تهییج آن برای ابراز سِرّ هستی است. روزنه ای به شاهراه حرکت هستی ، بسوی کمال است. زبانی است که هر کس را فراخور معرفتش ، به پرواز در عالم معنا وا می دارد. انسان را با دنیای وسیع و نامحدود خیالی مقدّس ، وارد می سازد.

تلاقی شعر ، عرفان ، موسیقی و هنر ، سنگ بنای موسیقی سنتی ایران است.

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۵ مهر ۹۳ ، ۱۶:۰۰
محسن شرفی

موسیقی ایرانی بعد از پیدایش اسلام وضع خاصی یافت و عده‌ای به غلط به‌طور کامل آن را حرام دانستند و تحریم موسیقی از سوی علمای قشری موجب شد تا موسیقی در ایران در سه مجرای اساسی تحول یابد: موسیقی بزمی (در مجالس عیش از آن استفاده می‌شد و موسیقیدانان این حوزه هنری در حد توقع اهل این مجالس عرضه می‌کردند)، موسیقی عامیانه (انواع متنوعی از موسیقی برای عامه مردم) و موسیقی عرفانی. که در این بخش به بحث در خصوص موسیقی عرفانی- ایرانی- اسلامی پرداخته می‌شود:


۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۳ مهر ۹۳ ، ۱۴:۵۸
صبا فدوی
۱ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۲۳ مهر ۹۳ ، ۰۳:۰۹
محی الدین قنبری
تأملی در معنا و مفهوم «عشق» در گفت‌وگو با استاد مصطفی ملکیان
عاشق، تقریر حقیقت را بر تقلیل مرارت ترجیح می‌دهد


موطن آرمان، ذهن انسان است اما در سرو کار داشتن با این واقعیت‌ها آرمان ساخته ایم و برای نزدیک شدن به این آرمان‌ها دست به عمل می‌زنیم و عمل یعنی دگرگون کردن جهان واقع و نزدیک کردن جهان به صورت‌های آرمانی. پس در پروژه عاشق و معشوق هم حالا که می‌دانم معشوق آرمانی نیست، با کمک او به صورت‌های آرمانی نزدیک می‌شوم. او را به عنوان واقعیتی می‌پذیرم.

اساسا ما در قبال همنوع دو وظیفه داریم؛ یکی تقریر حقیقت، یکی تقلیل مرارت.
۳ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۳ مهر ۹۳ ، ۰۱:۴۶
محی الدین قنبری

سعیدبن سلام

در شرق ابرشهر نیشابور (حاشیه غربی بلوار خیام) بزرگ مردی از عرفای قرن چهارم هجری ، در دستان پرمهر و عارف پرور این خاک آرمیده است. ابوعثمان سعیدبن سلام مغربی که متولد شهر گرگنت سیسیل ایتالیا (ناحیه قیروان مغرب) است در سال 367 هجری قمری به شهر نیشابور آمد. آرامگاه او در زمین های روستای ده شیخ واقع شده

۲ نظر موافقین ۵ مخالفین ۰ ۲۲ مهر ۹۳ ، ۲۳:۵۵
عفت اکبری

     شفقنا: آنها قطعاً به بهشت نزدیک تر هستتند، این تصوری است که مردم سنگاپور نزدیک به دو هزار سال به خاطر آن، مرده های خود را درون تابوت بر روی صخره های عمودی شکل خاک می کردند. آنها بر این باور بودند که چنین کاری مردگان را از سیل و حمله حیوانات در امان نگاه می دارد، علاوه بر این راهی بود برای جاودانگی روح مردگان و عروج سریع تر آنها به بهشت.

۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۲ مهر ۹۳ ، ۲۲:۴۹
محی الدین قنبری



   اشو بنیانگذار آیینی التقاطی در قرن بیستم است که آموزه­ های او از جنبه ­های اجتماعی و باطنی برخوردار است. زادگاه و محل مرگ اشو هندوستان بود، اما تمام عمر او در هندوستان سپری نشد. او به بهانۀ درمان، هندوستان را ترک می­ کند اما می­توان عوامل دیگری را هم برای ترک وطن او در نظر داشت. اشو به خاطر مواضع سیاسی- اجتماعی و برخی از باورهای خلاف عرف و هنجارهای هندوستان در معرض مخالفت­های گوناگونی قرار داشت. نخست وزیر وقت هند در مصاحبه­ ای با یکی از روزنامه­ ها سخنان او را در کتاب از «سکس تا فرا آگاهی»[1] وقیحانه خواند. یکی از فعالان هندو نیز به دلیل بی احترامی­ های اشو به مذهبش به او حملۀ فیزیکی کرد.[2] به طور کلی دگرسازی­ها و ادبیات دشمن تراشانۀ او موقعیت خطرناکی را برای او پدید آورده بود که اگر چندی دیگر در همان موقعیت باقی می ­ماند هزینه ­های گزافی پرداخت می­ کرد. از سوی دیگر این احتمال هم هست که اشو آمریکا را بستری نو و مناسب با افکار و آیین نو ساخته خود می­ دید و به این دلیل و موارد یاد شده بار بربست و از هندوستان رفت.
۲ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۲ مهر ۹۳ ، ۱۶:۱۳
محی الدین قنبری


  قلم زدن در باب ابرمرد یگانه عالم ، بسی صعب است و دشوار. فقه اللغه قرآنی که خود ختم فصاحت و سخن سرایی بود. دل به دریای اندیشه های این بزرگ مرد زدن ، انسان را در قعر جاذبه های آن فرو می برد.سخن از علی(ع) و معرفت به او امری محال است. چگونه می شود موری ضعیف ، کوهی عظیم را بشناسد؟ اما...

۳ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ مهر ۹۳ ، ۰۷:۵۹
محسن شرفی


به منظور شناخت فرقه ها و گروه های باطن گرا و عرفانی زنده در ایران به‌خصوص در حوزه خراسان؛ از تمام اساتید و دانشجویان گروه عرفان اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور و محققان فعال و علاقمند به مباحث عرفان و تصوف دعوت می‌شود که به عضویت این انجمن1 درآیند.

نام انجمن پس از عضوگیری و تکمیل فرم همکاری، توسط اعضای پیوسته گروه انتخاب خواهد شد.


لازم به ذکر است که یکی از اصلی‌ترین بخش‌های هر کار پژوهشی، جمع آوری اطلاعات است. چنان‌چه این کار به شکل منظم وصحیح صورت پذیرد کار تجزیه و تحلیل و نتیجه‌گیری داده‌ها با سرعت و دقت خوبی انجام خواهد یافت. روش‌های گردآوری اطلاعات پژوهش به دو دسته کتابخانه‌ای و میدانی2 تقسیم می‌شود. در خصوص گردآوری اطلاعات مربوط به ادبیات موضوع و پیشینه پژوهش از روش‌های کتابخانه‌ای و جهت جمع آوری اطلاعات برای تایید یا رد فرضیه‌های پژوهش از روش میدانی استفاده می‌شود.

 

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مهر ۹۳ ، ۰۷:۳۲
صبا فدوی