عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

سلام بر شما! خوش آمدید!

- عرفان خراسان، به کوشش مردمی دانشی، به ویژه دانشجویان گروه عرفان دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور راه اندازی شده و موضوع آن بررسی مسائل باطنی است.
- اینجا فضایی است برای گفتگو، میدانی است برای شکوفایی، پنجره ای است به سوی زیبایی.

دبیر سایت: دکتر محی الدین قنبری

* سخن هفته:

- در راه یگانگى نه کفر است و نه دین
یک گام ز خود برون نه و راه ببین‏

اى جان و جهان! تو راه اسلام گزین
با مار سیه نشین و با خود منشین‏ (بوسعید ابوالخیر؛ منقول در نفحات جامی، به کوشش محمود عابدی، 309)


- جمله خیالات جهان ، پیش خیال او روان
مانند آهن پاره ها ، در جذبه ی آهن ربا

- اندیشه ها مرغان هوایی اند.
اندیشه ها لطیف اند،
بر ایشان حکم نتوان کردن که نحن نحکم بالظاهر والله یتولی السرائر.

آن اندیشه ها را حق تعالی پدید می آورد در تو.
تو نتوانی آن را به صدهزار جهد و لاحول از خود دور کردن.
(مولوی، فیه مافیه)

- با هر کمالت اندکی آشفتگی خوش است
هر چند عقل کل شده ای بی جنون مباش. (عبدالقادر بیدل دهلوی)

- عشق، مردم خوار است؛ بی عشق، مردم خار است. (خواجه
عبدالله انصاری، رساله دل و جان)


- دل من ارزنی
عشق تو کوهی
چه سایی زیر کوهی
ارزنی را؟ (رودکی سمرقندی)

- صدشکر که دیدیم چو ما بی دل و دین بود
آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم (حافظ)

- به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را (حافظ)

- شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت

حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتیست که از روزگار هجران گفت (حافظ)

- باده نوشی که در او روی و ریایی نبود
بهتر از زهد فروشی که در او روی و ریاست! (حافظ)

- حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جوی
که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را (حافظ)

- بر هر چه همی لرزی می دان که همان ارزی
زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد! (مولوی)

- لحظه ها عریانند
به تن لحظه خود جامه اندوه مپوشان هرگز! (شاهبداغ خان)

- فلسفه، تمرین مردن است. (سقراط)

- میوه ی کدام فصلی
که هیچ وقت نمی رسی ... (اشغالگر)


- قال الجنید:
حقایق بیزارند از اینکه براى دل‏ها چیزى براى تفسیر و تأویل باقى گذارند. (ترجمه مهدی محبتی، ص 368)

آخرین نظرات

۴۱ مطلب در آبان ۱۳۹۳ ثبت شده است

    توکل یکی از مقامات است که درنزد صوفیه مشهور است.در کیمیای سعادت آمده است:اگر کسی خیال کند که شرط توکل یعنی همه کارها با حق تعالی است وبه اختیار خود کاری نکند خطاست.وتاکید می کند آیه ی "وما من دابه فی الارض الا علی الله رزقها" (هود -6)(ونیست هیچ جنبنده ای در زمین مگر بر خداست روزی آن)دلیل بر آن نیست که انسان دست از سعی بردارد وبرای کسب روزی از خانه بیرون نرود.در این رابطه...

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۳ ، ۱۲:۵۱
انسیه غرویان

حاجی بکتاش ولی، متصوف، و بنیانگذار طریقت بکتاشیه در سال 605 قمری در نیشابور بدنیا آمد. نام و نسب او را محمدبن ابراهیم بن موسی خراسانی ثبت کرده‌اند. وی در ترکیه به حاجی بکتاش ولی مشهور است. وی در سده هفتم هجری/ سیزدهم میلادی می‌زیست. طبق روایات سنتی، حاجی بکتاش اهل نیشابور خراسان است. او در حوالی چهل سالگی به روم(آسیا ی صغیر) مهاجرت کرد و در سال 668 قمری، در ۶۲ سالگی، درگذشت. بکتاشی‌ها، تبار حاجی بکتاش را به شیخ احمد یسوی، عارف سده ششم هجری / دوازدهم میلادی، و از این طریق به امام موسی کاظم می‌رسانند. روایات مندرج در منابع کهن بکتاشی، از جمله مناقب حاجی بکتاش یا ولایتنامه دربارهٔ زندگی حاجی بکتاش مشابه افسانه‌هایی است که درباره سایر عرفای سده هفتم هجری رواج دارد و او را بیشتر به عنوان یک چهره اسطوره‌ای دارای کرامات خارق العاده جلوه گر می‌سازد. به رغم این افسانه‌ها، مدارکی در دست است که وجود شخصیتی واقعی به نام حاجی بکتاش را به اثبات می‌رساند. کهن ترین اشاره به نام حاجی بکتاش در وقف نامه‌ای است که در سال ۶۹۵ ق. / ۱۲۹۵ م. نگاشته شده و در آن از مرحوم حاجی بکتاش و لی یاد شده است. سند بعد، وقف نامه دیگری است متعلق به سال ۶۹۷ ق. / ۱۲۹۷ م. که در آن از املاک حاجی بکتاش یاد شده است. نشان می‌دهد که وی فرد ی متمول و معروف در منطقه محل سکونتش بوده و روستایی به نام او شهرت داشته است. در مناقب العارفین افلاکی نیز از عار فی به نام حاجی بکتاش خراسا نی یاد شده که معاصر مولوی متوفی ۶۷۲ ق. / ۱۲۷۳ م و جانشین و خلیفه بابا رسول الله بود. سند بعدی، شعری است از خطیب اوغلو، شاعر ترک، که در سال ۱۴۰۹ سروده شده و گویا ترجمه‌ای است از مقالات عربی حاجی بکتاش خراسا نی؛ و حاوی برخی مباحث عرفانی است و ابراز علاقه فراوان به خاندان پیامبر اسلام ودوازده امام شیعه نموده است. این منابع، و منابع د یگری که به سده شانزدهم میلادی تعلق دارند، ثابت می‌کند که واقعاً عارفی شیعی به نام حاجی بکتاش نیشابوری خراسانی وجود داشته و از نیمه دوم سده سیزدهم میلادی به عنوان پیر طریقت بابایی در آسیای صغیر پیروانی داشته است.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۳ ، ۲۰:۵۸
ارکناز رداد

    از مرحوم استاد سید جلال الدین آشتیانی، مقدمه ای مفصل (67 صفحه) و دقیق و البته به تعبیر فروتنانه خودشان «مقدمه ناچیز و بر سبیل ارتجال و با عجله» در ابتدای کتاب شکوه شمس در عرفان عملی و نکته هایی پیرامون جناب مولوی و مثنوی عزیز آمده که بسیار قابل استفاده است. از باب تشویق دوستان و تنبیه همگان این قطعه از پایان این مقدمه تقدیم می شود:

۲ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۲۷ آبان ۹۳ ، ۲۰:۱۶
محی الدین قنبری
    آقای دکتر بهاءالدین خرمشاهی استاد، محقق و مترجم در زمینه ادبیات و الاهیات هستند. قرآن پژوهی و حافظ شناسی دو زمینه اصلی ای هستند که ایشان به آنها تعلق خاطری بیشتر داشته اند. در گزارش زیر استاد به بیان سرمشق هایی از حافظ پرداخته اند. واژه ای که استاد استفاده کرده اند «گفتمان Discourse» است حال آنکه شاید واژه قرین و مناسب تر برای این کاربردی که ایشان داشته اند  «پارادایم paradigm» به معنای سرمشق و الگوهای رفتاری است. اگر هم گفتمان را به معنای کاربست زبان برای ایجاد معنا بدانیم، به کار بردن آن به صورت جمع در مورد حافظ محل تأمل است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آبان ۹۳ ، ۱۴:۳۰
محی الدین قنبری

مردم گیا

مردم گیا

درقسمت حکمت عملیّه اسرار الحکم ملّا هادی سبزواری (صفحه 536) ضمن توضیح تجلی اسماء و صفات ربوبی در عالم و صدور وجود و هستی از ذات ازلی و ابدیش ، به این بیــــت       بر می خوریم:

از این است ، مستخلف اند ای کیا                  اگر مردم و گرچه مردم کیا

۱ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۳ ، ۲۳:۲۴
عفت اکبری

معرفی اجمالی دو شاعر بزرگ و هم عصر که در قرن ششم هجری قمری می‌زیستند، به‌منظور اشنایی با برخی وجوه مشترک زندگی ایشان:

1. ابوالمجد مجدود بن آدم سنایی غزنوی ملقب به حکیم سنایی که در سال 459 ه.ق در شهر غزنین پا به عرصه‌ هستی نهاد، و در سال529 در همان جا در گذشت تخلص او سنایی است ولی در دیوان او ابیاتی به چشم می‌خورد که در آن سنایی خود را "حسن" خوانده است!

حسن اندر حسن اندر حسنم .........تو حسن خلق و حسن بنده حسن



موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۳ ، ۰۵:۰۸
صبا فدوی
دو غزل از دو شاعر بزرگ ایرانی، یکی مشهور و دیگری مغفول!

"غزلی از سنایی غزنوی"

عاشق مشوید اگر توانید-----------تا در غم عاشقی نمانید

این عشق به اختیار نبود--------- -دانم که همین قدر بدانید

هرگز مبرید نام عاشق--------- ----تا دفتر عشق بر نخوانید

آب رخ عاشقان مریزید------- -----تا آب ز چشم خود نرانید

معشوقه وفا به کس نجوید-- --هر چند ز دیده خون چکانید

اینست رضای او که اکنون---- ----بر روی زمین یکی نمانید

اینست سخن که گفته آمد---گر نیست درست بر مخوانید

بسیار جفا کشید آخر---------- ------او را به مراد او رسانید

اینست نصیحت سنایی----------عاشق مشوید اگر توانید!

***

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۳ ، ۰۳:۲۵
صبا فدوی

خواجه غار(قسمت اول)

او را ابراهیم ادهم گویند. برآن شده ام اطلاعاتی درباب او و مکانی که هم اکنون دردامان بینالودمقبره اونامندکسب نمایم. به انگیزه شناخت این بزرگ مردعازم روستای زیبا و ویلائی هفت غارشدم. پس ازگذر از ویلاهای زیباکه یادآور طبیعت زیبای شمال بود به دامنه کوه رسیدم. ازاین قسمت به بعد تا رسیدن به محل مقبره منسوب به وی باید پیاده طی طریق میکردم. هوابسیارسرد بود و باد خنکی در حال وزیدن. بعد از صعود از کوه دشت وسیع و زیبایی جلوی دیدگانم ظاهرشد. هوا سردتر شد و دانه های ریزبرف شروع به بارش نمودند منظره ای بسیارزیبا و دل انگیز. از بالای دشت که به سمت پایین نگاه میکردی ویلاها با سقفهای رنگی خود نمایی می کردند اما با همه زیبایی انسان را متأسف می کردکه حریم طبیعت چگونه در حال نابود شدن است. به هرحال باید می رفتم و فکرم را معطوف به ابراهیم می ساختم همو که خواجه غار نامندش. بلخ کجا و دامان باشکوه بینالود کجا! ذهنم درحال مرور بود عارف، صوفی و ابراهیم.

۳ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۳ ، ۱۴:۵۳
مهناز مظفری
     دکتر سید محمدرضابهشتی استاد فلسفه دانشگاه تهران وفرزند شهیددکتر بهشتی درمراسم شب تاسوعای حسینی گفت بسیارتلاش شد که چهره این قیام مخدوش شود.مگرنگفتندحسین (ع)خارجی بود؟
۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۹۳ ، ۲۲:۱۴
مصطفی نوید پور
۳ نظر موافقین ۴ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۹۳ ، ۲۱:۰۵
محی الدین قنبری

دریافت غزل ۳۰۲ دیوان شمس  باصدای شهرام ناظری و آهنگسازی محمد جلیل عندلیبی


 

مینیاتور از استاد محمود فرشچیان


۲ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۱ آبان ۹۳ ، ۰۸:۴۹
صبا فدوی

     در نشست بزرگداشت میر سید علی همدانی، عارفی که به صلح جویی شهرت دارد، از عرفان به‌ عنوان راهی برای جلوگیری از افراطی گری نام برده شد.

۳ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۹۳ ، ۲۳:۳۴
محی الدین قنبری

تعبیر آیت الله جوادی از مناجات حضرت امیر(ع)

«مَولایَ یا مَولایَ! أنتَ الحیّ و أنا المَیّتُ»، نه من بعد می‌میرم. نه من بعدها از بین می‌روم. تو الآن زنده‌ای، من هم الآن زنده‌ام، ولی من بعدها از بین می‌روم؟ نه! «مَولایَ یا مَولایَ! أنتَ الحیّ و أنا المَیّتُ، فهل یَرحَمُ المَیّتَ الّا الحَیّ» نه یعنی خدایا الآن تو زنده‌ای، من هم الآن زنده‌ام، من بعدها می‌میرم، وقتی مُردم به من رحم کن. این چنین نیست. خدایا! الآن من مرده‌ام.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ آبان ۹۳ ، ۲۱:۳۱
محسن شرفی

دکتر سیدیحیی یثربی

ما باید امر به معروف و نهی از منکر را به معنای مجبور کردن ندانیم، بلکه به معنای راهنمایی کردن و وادار کردن بدانیم که کار خدا همین است و کار ما هم باید همین باشد و این راهنمایی و وادار کردن اصلا نیازی به زور و اجبار ندارد، زیرا انسان با زور و اجبار راهنمایی نمی­ شود، بلکه سرکوب می­ شود و از انسانیت در می ­آید.

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آبان ۹۳ ، ۱۶:۱۲
محسن شرفی

دکتر حسن احمدی گیوی


*احمدی گیوی،حسن، آیین پژوهش و مرجع شناسی،تهران،نشر هما،1373.
فهرست مندرجات :
پژوهش و شیوه های آن
آشنایی با مراجع تحقیق
۲ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۶ آبان ۹۳ ، ۰۱:۰۳
عفت اکبری