عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

سلام به شما! خوش آمدید!

- عرفان خراسان، به کوشش مردمی دانشی، به ویژه گروه عرفان دانشگاه آزاد نیشابور راه اندازی شده و موضوع آن بررسی مسائل باطنی است.
- اینجا فضایی است برای گفتگو، میدانی است برای شکوفایی، پنجره ای است به سوی زیبایی.

**** سخن هفته:

- در راه یگانگى نه کفر است و نه دین
یک گام ز خود برون نه و راه ببین‏

اى جان و جهان! تو راه اسلام گزین
با مار سیه نشین و با خود منشین‏ (بوسعید ابوالخیر؛ منقول در نفحات جامی، به کوشش محمود عابدی، 309)


- جمله خیالات جهان ، پیش خیال او روان
مانند آهن پاره ها ، در جذبه ی آهن ربا

- اندیشه ها مرغان هوایی اند.
اندیشه ها لطیف اند،
بر ایشان حکم نتوان کردن که نحن نحکم بالظاهر والله یتولی السرائر.

آن اندیشه ها را حق تعالی پدید می آورد در تو.
تو نتوانی آن را به صدهزار جهد و لاحول از خود دور کردن.
(مولوی، فیه مافیه)

- عشق، مردم خوار است؛ بی عشق، مردم خار است. (خواجه
عبدالله انصاری، رساله دل و جان)


- دل من ارزنی

عشق تو کوهی

چه سایی زیر کوهی

ارزنی را؟ (رودکی سمرقندی)

- صدشکر که دیدیم چو ما بی دل و دین بود
آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم (حافظ)

- به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را (حافظ)

- شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت

حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتیست که از روزگار هجران گفت (حافظ)

- باده نوشی که در او روی و ریایی نبود
بهتر از زهد فروشی که در او روی و ریاست! (حافظ)

- حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جوی
که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را (حافظ)

- بر هر چه همی لرزی می دان که همان ارزی
زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد! (مولوی)

- لحظه ها عریانند
به تن لحظه خود جامه اندوه مپوشان هرگز! (سهراب)

- فلسفه، تمرین مردن است. (سقراط)

- میوه ی کدام فصلی
که هیچ وقت نمی رسی ... (اشغالگر)

- امام جعفر صادق (ع):
«إن الدین عند الله الاسلام» آن چیزی است که صاحبش را از وسوسه های شیطان و خطرهای نفس (هواجس) و عذاب آخرت به سلامت دارد. (سلمی، مجموعه آثار، ج1، ص 24)


- قال الجنید:
حقایق بیزارند از اینکه براى دل‏ها چیزى براى تفسیر و تأویل باقى گذارند. (ترجمه مهدی محبتی، ص 368)

آخرین نظرات

باستان شناسی نوروز

دوشنبه, ۲ فروردين ۱۳۹۵، ۱۰:۴۹ ق.ظ


جشن فروردگان نام جشن ده روزه ای است که از بیست و پنجم اسفند ماه تا پایان پنجمین روز اندرگاه[پنج روز گرامی آخر سال در گاهشماری ایران باستان] برپا می شد و ویژه ستایش و بزرگداشت فروردهای [روان نیاکان] درگذشتگان و پارسایان بود.


گاهنبار* نام هر یک از جشنهای ششگانه آفرینش است که در زمانهای معینی  در درازای سال برگزار  می شود. اسطوره آفرینش در اساطیر ایران چنین است که اهوره مزدا آفریدگان خود را در شش بار می آفریند:


1. آفرینش آسمان: نخستین گهنبار (میدیوزرم)

2. آفرینش آب (میدیوشم)

3. آفرینش زمین (پتیه شهیم)

4. آفرینش گیاهان (ایاسرم)

5. آفرینش جهان (میدیارم)

6. آفرینش مردمان (همسپتمدم)


ششمین گهنبار از گهنبارهای ششگانه در اصل اساطیری خود، آیین فرودآمدن گروهی فروشی های درگذشتگان از جهان مینوی به جهان استومند بوده و نام آن [فروردگان] نیز اشاره ای بدین امر دارد.


منبع: 

برگرفته از ✨اوستا کهن ترین سرودهای ایرانیان✨ به کوشش جلیل دوستخواه، تهران، انتشارات مروارید، چاپ دوازدهم، 1387، ج 2، پیوست: صفحه های فروردگان(1023)، گهنبار (1049)، همسپتمدم (1084)، اندرگاه(926)، فروشی (1024).


شاد و شکوفا باشید.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۰۲
محی الدین قنبری