عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

سلام به شما! خوش آمدید!

- عرفان خراسان، به کوشش مردمی دانشی، به ویژه گروه عرفان دانشگاه آزاد نیشابور راه اندازی شده و موضوع آن بررسی مسائل باطنی است.
- اینجا فضایی است برای گفتگو، میدانی است برای شکوفایی، پنجره ای است به سوی زیبایی.

**** سخن هفته:

- در راه یگانگى نه کفر است و نه دین
یک گام ز خود برون نه و راه ببین‏

اى جان و جهان! تو راه اسلام گزین
با مار سیه نشین و با خود منشین‏ (بوسعید ابوالخیر؛ منقول در نفحات جامی، به کوشش محمود عابدی، 309)


- جمله خیالات جهان ، پیش خیال او روان
مانند آهن پاره ها ، در جذبه ی آهن ربا

- اندیشه ها مرغان هوایی اند.
اندیشه ها لطیف اند،
بر ایشان حکم نتوان کردن که نحن نحکم بالظاهر والله یتولی السرائر.

آن اندیشه ها را حق تعالی پدید می آورد در تو.
تو نتوانی آن را به صدهزار جهد و لاحول از خود دور کردن.
(مولوی، فیه مافیه)

- عشق، مردم خوار است؛ بی عشق، مردم خار است. (خواجه
عبدالله انصاری، رساله دل و جان)


- دل من ارزنی

عشق تو کوهی

چه سایی زیر کوهی

ارزنی را؟ (رودکی سمرقندی)

- صدشکر که دیدیم چو ما بی دل و دین بود
آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم (حافظ)

- به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را (حافظ)

- شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت

حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتیست که از روزگار هجران گفت (حافظ)

- باده نوشی که در او روی و ریایی نبود
بهتر از زهد فروشی که در او روی و ریاست! (حافظ)

- حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جوی
که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را (حافظ)

- بر هر چه همی لرزی می دان که همان ارزی
زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد! (مولوی)

- لحظه ها عریانند
به تن لحظه خود جامه اندوه مپوشان هرگز! (سهراب)

- فلسفه، تمرین مردن است. (سقراط)

- میوه ی کدام فصلی
که هیچ وقت نمی رسی ... (اشغالگر)

- امام جعفر صادق (ع):
«إن الدین عند الله الاسلام» آن چیزی است که صاحبش را از وسوسه های شیطان و خطرهای نفس (هواجس) و عذاب آخرت به سلامت دارد. (سلمی، مجموعه آثار، ج1، ص 24)


- قال الجنید:
حقایق بیزارند از اینکه براى دل‏ها چیزى براى تفسیر و تأویل باقى گذارند. (ترجمه مهدی محبتی، ص 368)

آخرین نظرات

پوریای ولی و منش ملی ایرانی

سه شنبه, ۵ خرداد ۱۳۹۴، ۰۲:۲۸ ب.ظ

عباس میرزا - ولیعهد فتحعلی شاه قاجار و روشنفکر صوفی نواز- به ژوبر فرستاده ناپلئون چنین می گوید:

"نمی دانم این قدرتی که شما اروپایی ها را بر ما مسلط کرده چیست و موجب ضعف ما و قدرت شما چه هست... اجنبی حرف بزن! بگو من چه باید بکنم که ایرانیان را هشیار نمایم؟" (رک.به: اکبری، ص116)

 

کوثری در کتاب خود با توجه به نظرات محققان اروپایی در مورد "منش ملی ایرانی" آورده است که ایرانیان علاقه و ارادت زیادی به حضرت علی (علیه السلام) داشته و به صفای باطن تآکید بسیار دارند و این به دلیل جمع دو ویژگی بارز در منش ملی ایرانی در شخصیت این بزرگوار است که یکی گرایش به زهد و درویشی و دیگری گرایش به صفت جوانمردی و پهلوانی است. و جالب است که این دو صفت یعنی زهد و جوانمردی (فتوت) دریک شخصیت کاملاً ایرانی نیز وجود دارد کهدر قرن هفتم و هشتم می زیسته است و "پوریای ولی" نام دارد؛ پهلوانی که به درویشی و جوانمردی مشهور بوده است. به همین دلیل دو نهاد خانقاه (مروج زهد و درویشی) و زورخانه (مروج پهلوانی و جوانمردی) در جامعه سنتی ایران نقش مهمی در فرهنگ پذیر کردن ایرانیان داشتند. (رک.به: کوثری، ص 43)

 

حال می توان با توجه به نقش پوریای ولی و جایگاه او در بین ایرانیان و مقایسه وضعیت فعلی مقبره او در شهر خوی ایران و مقبره پسرش (پهلوان محمود قتالی) در خیوه ازبکستان که به اشتباه به مقبره پوریای ولی مشهور شده است؛ تا حدودی به جای آن اجنبی، پرسش عباس میرزا را پاسخ گفت!


آرامگاه پوریای ولی در ایران (شهر خوی آذربایجان غربی)



آرامگاه پوریای ولی در خیوه ازبکستان 

که یک مجموعهٔ فرهنگی – تاریخی است و در فاصلهٔ قرن‌های هشتم تا چهاردهم هجری برای بزرگداشت نام پهلوان محمود ساخته شده ‌است. و طبق رسوم مردم آن دیار، پس از مراسم ازدواج برای تبرک به زیارت آرامگاه او می‌روند.


------------------------

اکبری، محمدعلی؛ 1393. چالش های عصر مدرن در ایران عهد قاجار،نشر ایران، تهران.

کوثری، مسعود؛ 1379. آسیب شناسی فرهنگی ایران در دوره قاجار، نشر باز، تهران.

آرامگاه پوریای ولی سایت http://seeiran.ir