عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

سلام به شما! خوش آمدید!

- عرفان خراسان، به کوشش مردمی دانشی، به ویژه گروه عرفان دانشگاه آزاد نیشابور راه اندازی شده و موضوع آن بررسی مسائل باطنی است.
- اینجا فضایی است برای گفتگو، میدانی است برای شکوفایی، پنجره ای است به سوی زیبایی.

**** سخن هفته:

- در راه یگانگى نه کفر است و نه دین
یک گام ز خود برون نه و راه ببین‏

اى جان و جهان! تو راه اسلام گزین
با مار سیه نشین و با خود منشین‏ (بوسعید ابوالخیر؛ منقول در نفحات جامی، به کوشش محمود عابدی، 309)


- جمله خیالات جهان ، پیش خیال او روان
مانند آهن پاره ها ، در جذبه ی آهن ربا

- اندیشه ها مرغان هوایی اند.
اندیشه ها لطیف اند،
بر ایشان حکم نتوان کردن که نحن نحکم بالظاهر والله یتولی السرائر.

آن اندیشه ها را حق تعالی پدید می آورد در تو.
تو نتوانی آن را به صدهزار جهد و لاحول از خود دور کردن.
(مولوی، فیه مافیه)

- عشق، مردم خوار است؛ بی عشق، مردم خار است. (خواجه
عبدالله انصاری، رساله دل و جان)


- دل من ارزنی

عشق تو کوهی

چه سایی زیر کوهی

ارزنی را؟ (رودکی سمرقندی)

- صدشکر که دیدیم چو ما بی دل و دین بود
آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم (حافظ)

- به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را (حافظ)

- شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت

حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتیست که از روزگار هجران گفت (حافظ)

- باده نوشی که در او روی و ریایی نبود
بهتر از زهد فروشی که در او روی و ریاست! (حافظ)

- حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جوی
که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را (حافظ)

- بر هر چه همی لرزی می دان که همان ارزی
زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد! (مولوی)

- لحظه ها عریانند
به تن لحظه خود جامه اندوه مپوشان هرگز! (سهراب)

- فلسفه، تمرین مردن است. (سقراط)

- میوه ی کدام فصلی
که هیچ وقت نمی رسی ... (اشغالگر)

- امام جعفر صادق (ع):
«إن الدین عند الله الاسلام» آن چیزی است که صاحبش را از وسوسه های شیطان و خطرهای نفس (هواجس) و عذاب آخرت به سلامت دارد. (سلمی، مجموعه آثار، ج1، ص 24)


- قال الجنید:
حقایق بیزارند از اینکه براى دل‏ها چیزى براى تفسیر و تأویل باقى گذارند. (ترجمه مهدی محبتی، ص 368)

آخرین نظرات

آمنه ودود

يكشنبه, ۲ فروردين ۱۳۹۴، ۱۱:۲۷ ب.ظ

آمنه ودود، که نام وی پیش از اسلام مری تسلی بود در مریلند ایالات متحده از پدری مسیحی متدیست به دنیا آمد وی از نسل آمریکایی های آفریقایی تبار بود که در سال 1972 اسلام آورد و در سال 1974 نام خود را به آمنه ودود تغییر داد

وی از جمله زنانی است که در زمره فمنیست های مسلمان قرار می گیرد دو لقبی که به وی داده شده است غربی و فمنیست می باشد وی غربی را به منزله زاده شده و بزرگ شده غرب می داند و فمنیست را به معنای ضد اسلام می داند که به عنوان عقیده ای بنیادین مبنی بر اینکه زنان انسان هستند راقلمداد می کند وی معتقد است اگر مرد سالاری را زیر سوال می برد به معنای این نیست که زن سالاری را به جای آن بنشاند وی برخلاف برخی از فمنیست ها می پذیرد که میان زن ومرد تفاوتهایی وجود دارد اما این تفاوت نمی تواند منشأ ارزش گذاری باشد او به عنوان زنی مسلمان با ورود به حوزه پرخطر فمنیست دست به جهاد زد وی معتقد بود که فرهنگهای اسلامی سعی می کنند زن و مرد را به عنوان اعضای متمایز نوع بشر برابر و دارای ذو مراتب و تکمیل کننده یکدیگر در نظر بگیرد او معتقد است در موضوع عدالت اجتماعی نیز لازم است مرد سالاری را زیر سوال ببریم نه برای ایجاد زن سالاری بلکه به منظور ایجاد نظام برابری طلبانه و مشارکتی کارآمد، که مشارکت حداکثری هر یک از اعضای جامعه را امکان پذیر ساخته و آن را تقویت می کند چنین نظامی برای هر جنسی با ویژگی های آن و تمام کارهایی که منتسب به او می باشد حقیقتاً احترام قائل می شود و این امر امکان رشد و پیشرفت فرد و اجتماع را فراهم خواهد نمود به این ترتیب به مشارکت اقتصادی، عقلی و سیاسی دسترسی کامل خواهند داشت و در نتیجه مردان کاملاً در امور خانه و کودکیاری شرکت خواهند نمود تا جامعه ای متعادل تر و عادلانه تر به وجود بیاید وی انگیزه خود را از پرداختن به مسأله زن را زیر سوال بردن نگرش هایی می داند که در آن مردان برای خود شأن و منزلت انسانی  قائل بوده در حالی که این شأن و منزلت را برای انسان دیگر بنا به هر دلیلی از جمله زن بودن انکار می کنند.



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۰۲
انسیه جعفری

نظرات  (۴)

باسلام به استاد ارجمندم
از حسن دقت و توجه جنابعالی بسیار سپاسگزارم.و سعی خواهم نمود مطالب از حوزه عرفان خارج نشود.
باسپاس فراوان
سلام دوست عزیز
با نظر شما کاملا موافق هستم.به نظر بنده با وجود اینکه ایشان در ابتدا مسلمان نبوده و بعد مسلمان شده اند و از قرآن در تحقیقات خودشان بسیار استمداد جسته اند اما هنوز افکار فمنیستی در ایشان به چشم می خورد.و به عقیده بنده نظراتشان بسیار جای نقد و بررسی دارد.و قرار دادن چنین مطلبی از سوی بنده به معنای تائید و یا عدم تائید مطلق نمی باشد و نوعی آشنایی با افکار و عقاید مختلف در جهت خود شکوفایی خویشتن است.
باسپاس از نظرات ارزشمندتان
۰۳ فروردين ۹۴ ، ۰۱:۱۲ محی الدین قنبری
با سلام و آرزوی شادی و شکوفایی در سال جدید برای سرکار خانم جعفری
مطلبتان با عرفان پیوندی داشته باشد با عنوان سایت مناسب تر است.
سپاس فراوان از دغدغه و نیک اندیشی تان.
با سلام به سرکار خانم جعفری !
نظر بنده بر این است که :از زمانی که زن شآن و منزلت اجتماعی را در رها کردن مسولیت های زیبای زنانه -همچون مادر وهمسر بودن -و شرکت در امور اقتصادی خانواده دانست بزرگ ترین ضربه را بر پیکره جمالی خویش زد .
وی به تدریج از حس های زیبای زنانه اش دور گشت ، زیرا باورش چنین گشته بود که یک زن توانمند زنی است که بتواند همچون یک مرد در جامعه ظاهر شود. واکنون گویا جایگاه این مظهر جمال حق در نزد خانواده ، جامعه وحتی خویش از آنچه در حقیقت باید باشد فرسنگ ها دور گشته است و....
البته پر واضح است که این سخن بدان معنا نیست که وی به دنبال کسب فضایل وکمالات علمی و اخلاقی نباشد .