عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

سلام به شما! خوش آمدید!

- عرفان خراسان، به کوشش مردمی دانشی، به ویژه گروه عرفان دانشگاه آزاد نیشابور راه اندازی شده و موضوع آن بررسی مسائل باطنی است.
- اینجا فضایی است برای گفتگو، میدانی است برای شکوفایی، پنجره ای است به سوی زیبایی.

**** سخن هفته:

- در راه یگانگى نه کفر است و نه دین
یک گام ز خود برون نه و راه ببین‏

اى جان و جهان! تو راه اسلام گزین
با مار سیه نشین و با خود منشین‏ (بوسعید ابوالخیر؛ منقول در نفحات جامی، به کوشش محمود عابدی، 309)


- جمله خیالات جهان ، پیش خیال او روان
مانند آهن پاره ها ، در جذبه ی آهن ربا

- اندیشه ها مرغان هوایی اند.
اندیشه ها لطیف اند،
بر ایشان حکم نتوان کردن که نحن نحکم بالظاهر والله یتولی السرائر.

آن اندیشه ها را حق تعالی پدید می آورد در تو.
تو نتوانی آن را به صدهزار جهد و لاحول از خود دور کردن.
(مولوی، فیه مافیه)

- عشق، مردم خوار است؛ بی عشق، مردم خار است. (خواجه
عبدالله انصاری، رساله دل و جان)


- دل من ارزنی

عشق تو کوهی

چه سایی زیر کوهی

ارزنی را؟ (رودکی سمرقندی)

- صدشکر که دیدیم چو ما بی دل و دین بود
آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم (حافظ)

- به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را (حافظ)

- شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت

حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتیست که از روزگار هجران گفت (حافظ)

- باده نوشی که در او روی و ریایی نبود
بهتر از زهد فروشی که در او روی و ریاست! (حافظ)

- حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جوی
که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را (حافظ)

- بر هر چه همی لرزی می دان که همان ارزی
زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد! (مولوی)

- لحظه ها عریانند
به تن لحظه خود جامه اندوه مپوشان هرگز! (سهراب)

- فلسفه، تمرین مردن است. (سقراط)

- میوه ی کدام فصلی
که هیچ وقت نمی رسی ... (اشغالگر)

- امام جعفر صادق (ع):
«إن الدین عند الله الاسلام» آن چیزی است که صاحبش را از وسوسه های شیطان و خطرهای نفس (هواجس) و عذاب آخرت به سلامت دارد. (سلمی، مجموعه آثار، ج1، ص 24)


- قال الجنید:
حقایق بیزارند از اینکه براى دل‏ها چیزى براى تفسیر و تأویل باقى گذارند. (ترجمه مهدی محبتی، ص 368)

آخرین نظرات

فلسفه حیات آندره ژید

يكشنبه, ۲۶ بهمن ۱۳۹۳، ۱۰:۱۰ ب.ظ

کتاب فلسفه حیات اثر آندره ژید کتابی فلسفی و رمزی مشتمل بر دو داستان مستقل به نام"سفر اورین" و "پرومته سست زنجیر" است. این کتاب همانند هر داستان رمزی دیگر مملو از رمزها، نمادها و اسطوره هاست، ولی نویسنده از نمادها بر ضد نمادها  و از مقدسات برای تقدس زدایی استفاده می کند.


به طور مثال در سفر اورین - سفر روحانی دریانوردانی مجهول الهویت - قرار دادن شهری با معماری اسلامی و بانگ اذان در کنار سیرن ها، ورود به شهری با مساجد تخریب شده و صوفیان در حال سماع دریک ساختمان چهار گوش، سفر بسوی شرق و بازگشت بسوی غرب، نمونه هایی هستند که عقاید نویسنده را در خصوص دین و مقدسات نشان می دهد. برای نویسنده مسجد همان کلیساست، مناره و صدای ناقوس کلیسا با مناره و بانگ اذان مسجد فرقی ندارد و او این دو را به سیرن ها تشبیه می کند که با صدای زیبا و فریبنده خود دریانوردان را اغوا و گمراه کرده و به سوی صخره‌های مرگ‌آور می کشانند. گرچه نویسنده معتقد است که اندیشه خاصی در "سفر اورین" نهفته نیست ولی این داستان علاوه بر این که نشان می دهد که آندره ژید یک مخالف کلیسا و مسجد (نهادهای دینی) بوده بلکه گویای حقایقی است که در سفر او به شرق در سال های 1893-1895 نادیده گرفته شده است و نیاز است که بررسی بیشتری در تاثیرات این سفر بر افکار او صورت گیرد.


و اما داستان "پرومته سست زنجیر" که سعی می شود در بخشی دیگر به آن پرداخته شود، روایتی تازه از اسطوره یونانی پرومته و عقاب جگر خوار است و این جمله ژید از زبان پرومته که: "من برای او (عقاب) زندگی کردم؛ اما او برای چه کسی زندگی می کرد؟" خود به تنهایی تفسیری کاملا نو از داستان پرومته است.

 


موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۲۶

نظرات  (۲)

۲۷ بهمن ۹۳ ، ۲۳:۲۰ انسیه جعفری
سلام به دوست بسیار عزیزم
مطالب شما بسیار خوب بود و با نظر دوست عزیزم سرکار خانم سحر فدوی در خصوص آشنایی با افکار و نوشته های این نویسنده موافقم و در صورتی که برایتان مقدور است منتظر مطالب بعدی شما در این خصوص می باشیم.
باتشکر
پاسخ:
سلام، ممنون از لطف شما
فهم افکار یک نویسنده بواسطه مطالعه آثار او صورت میگیرد. و در اینجا چون متن رمزی است مانند سایر متون رمزی هرکس برداشت خود را از آن خواهد داشت.  البته برای من آندره ژید هیچگاه نویسنده ای الهام بخش نبوده است و ترجیح میدهم بیش از دو پست را به او اختصاص ندهم.
موفق باشید
کاش میشد نوشته های این کتاب بیشتر برای امثال من تحلیل بشه چون گاهی چیزی که برداشت میشه باواقعیتی که توذهن نویسنده بوده فرق داره ودرک نمادهاواستعاره هاسخته .. اگه خودتون اینکارو بکنین یا منبعی معرفی بشه که عالیه
پاسخ:
تا این لحظه هیچ تحلیلی لااقل بزبان فارسی بر این کتاب نوشته نشده و من امیدوارم که به کمک شما و دوستان اولین قدم در این راه برداشته شود
به نظر من اندره ژید خدا را در درون خود جستجو میکند و عوامل خارجی را چه دین باشد و چه فلسفه راه های انحرافی می داند. گفته شده که او از نخستین کویرنوردان بوده و در آنجا مراقبه میکرده، شاید این هم دلیلی بر این ادعا باشد.