عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

سلام بر شما! خوش آمدید!

- عرفان خراسان، به کوشش مردمی دانشی، به ویژه دانشجویان گروه عرفان دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور راه اندازی شده و موضوع آن بررسی مسائل باطنی است.
- اینجا فضایی است برای گفتگو، میدانی است برای شکوفایی، پنجره ای است به سوی زیبایی.

دبیر سایت: دکتر محی الدین قنبری

* سخن هفته:

- در راه یگانگى نه کفر است و نه دین
یک گام ز خود برون نه و راه ببین‏

اى جان و جهان! تو راه اسلام گزین
با مار سیه نشین و با خود منشین‏ (بوسعید ابوالخیر؛ منقول در نفحات جامی، به کوشش محمود عابدی، 309)


- جمله خیالات جهان ، پیش خیال او روان
مانند آهن پاره ها ، در جذبه ی آهن ربا

- اندیشه ها مرغان هوایی اند.
اندیشه ها لطیف اند،
بر ایشان حکم نتوان کردن که نحن نحکم بالظاهر والله یتولی السرائر.

آن اندیشه ها را حق تعالی پدید می آورد در تو.
تو نتوانی آن را به صدهزار جهد و لاحول از خود دور کردن.
(مولوی، فیه مافیه)

- با هر کمالت اندکی آشفتگی خوش است
هر چند عقل کل شده ای بی جنون مباش. (عبدالقادر بیدل دهلوی)

- عشق، مردم خوار است؛ بی عشق، مردم خار است. (خواجه
عبدالله انصاری، رساله دل و جان)


- دل من ارزنی
عشق تو کوهی
چه سایی زیر کوهی
ارزنی را؟ (رودکی سمرقندی)

- صدشکر که دیدیم چو ما بی دل و دین بود
آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم (حافظ)

- به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را (حافظ)

- شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت

حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتیست که از روزگار هجران گفت (حافظ)

- باده نوشی که در او روی و ریایی نبود
بهتر از زهد فروشی که در او روی و ریاست! (حافظ)

- حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جوی
که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را (حافظ)

- بر هر چه همی لرزی می دان که همان ارزی
زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد! (مولوی)

- لحظه ها عریانند
به تن لحظه خود جامه اندوه مپوشان هرگز! (شاهبداغ خان)

- فلسفه، تمرین مردن است. (سقراط)

- میوه ی کدام فصلی
که هیچ وقت نمی رسی ... (اشغالگر)


- قال الجنید:
حقایق بیزارند از اینکه براى دل‏ها چیزى براى تفسیر و تأویل باقى گذارند. (ترجمه مهدی محبتی، ص 368)

آخرین نظرات

"عرفان" در دانشنامه بریتانیکا (2)

دوشنبه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۳، ۱۱:۵۸ ق.ظ

بخش دوم ترجمه مقاله عرفان (mysticism) در دایره المعارف بریتانیکا


مفهوم سنتی عرفان

از اواخر دوران باستان تا پایان قرون وسطی، مسیحیان از نیایش برای تامل در حضور خداوند در جهان و ذات او استفاده می کردند، که خلسه یا وجد روحانی برای غور و تعمق خداوند توسط سنت برنارد کلرو بزرگترین قدرت عرفانی قرن 12م، "ازدواج روحانی" نام گرفت، و در قرن سیزدهم میلادی "اتحاد عرفانی" به عنوان مترادف آن استفاده شد. در همان دوران، غور در زمینه هایی چون مصائب مسیح، رؤیت قدیسان و سیر در بهشت و جهنم افزایش یافت. همچنین در قرون 17 و 18م، لرزش و مرتعش شدن (بدن) حاصل از وجد و دیگر القائات روح القدس، حالات عرفانی تلقی شدند.


در اواسط قرن نوزدهم، پس از جنبش رمانتیسم (Romantic: غلبه جنبه های احساسی) که تاکید بر بسیاری افکار مذهبی از الهیات به تجربه های فردی انتقال یافته بود، افزایش علاقمندی به وحدت گرایی (ecumenism: وحدت گرایی کلیسایی) با نوآوری در اصطلاح عرفان و گسترش و تعمیم آن به پدیده های قابل مقایسه در ادیان غیر مسیحی شکل گرفت. رقابت بین دیدگاه های الهیات و علم منجر به سازشی شد که در آن انواع حالات بسیاری که به طور سنتی عرفان نامیده می شدند تنها به صورت پدیده های روانی و به یک نوع تنزل پیدا کرد که هدف آن اتحاد با وجود مطلق، لایتناهی یا خدا -بوسیله درک وحدت یا یگانگی ذاتی– بود و ادعا شد که بدرستی آنچه عرفانی گفته می شود همین است.


موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۲۰