عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

سلام به شما! خوش آمدید!

- عرفان خراسان، به کوشش مردمی دانشی، به ویژه گروه عرفان دانشگاه آزاد نیشابور راه اندازی شده و موضوع آن بررسی مسائل باطنی است.
- اینجا فضایی است برای گفتگو، میدانی است برای شکوفایی، پنجره ای است به سوی زیبایی.

**** سخن هفته:

- در راه یگانگى نه کفر است و نه دین
یک گام ز خود برون نه و راه ببین‏

اى جان و جهان! تو راه اسلام گزین
با مار سیه نشین و با خود منشین‏ (بوسعید ابوالخیر؛ منقول در نفحات جامی، به کوشش محمود عابدی، 309)


- جمله خیالات جهان ، پیش خیال او روان
مانند آهن پاره ها ، در جذبه ی آهن ربا

- اندیشه ها مرغان هوایی اند.
اندیشه ها لطیف اند،
بر ایشان حکم نتوان کردن که نحن نحکم بالظاهر والله یتولی السرائر.

آن اندیشه ها را حق تعالی پدید می آورد در تو.
تو نتوانی آن را به صدهزار جهد و لاحول از خود دور کردن.
(مولوی، فیه مافیه)

- عشق، مردم خوار است؛ بی عشق، مردم خار است. (خواجه
عبدالله انصاری، رساله دل و جان)


- دل من ارزنی

عشق تو کوهی

چه سایی زیر کوهی

ارزنی را؟ (رودکی سمرقندی)

- صدشکر که دیدیم چو ما بی دل و دین بود
آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم (حافظ)

- به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را (حافظ)

- شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت

حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتیست که از روزگار هجران گفت (حافظ)

- باده نوشی که در او روی و ریایی نبود
بهتر از زهد فروشی که در او روی و ریاست! (حافظ)

- حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جوی
که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را (حافظ)

- بر هر چه همی لرزی می دان که همان ارزی
زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد! (مولوی)

- لحظه ها عریانند
به تن لحظه خود جامه اندوه مپوشان هرگز! (سهراب)

- فلسفه، تمرین مردن است. (سقراط)

- میوه ی کدام فصلی
که هیچ وقت نمی رسی ... (اشغالگر)

- امام جعفر صادق (ع):
«إن الدین عند الله الاسلام» آن چیزی است که صاحبش را از وسوسه های شیطان و خطرهای نفس (هواجس) و عذاب آخرت به سلامت دارد. (سلمی، مجموعه آثار، ج1، ص 24)


- قال الجنید:
حقایق بیزارند از اینکه براى دل‏ها چیزى براى تفسیر و تأویل باقى گذارند. (ترجمه مهدی محبتی، ص 368)

آخرین نظرات

"عرفان" در دانشنامه بریتانیکا (1)

سه شنبه, ۷ بهمن ۱۳۹۳، ۰۲:۱۶ ب.ظ

دایره المعارف بریتانیکا1 دانشنامه ای به زبان انگلیسی است که در بسیاری موارد علمی‌ترین دانشنامه دنیا شناخته می شود، و در سال 1386 گفته شد که جمعی از مترجمان ایرانی بر ترجمه این دانشنامه همت گمارده اند! البته تاکنون به طور پراکنده مقالاتی از این دانشنامه ترجمه شده است؛ به طور مثال مقاله "حضرت محمد صلی الله علیه و آله" که توسط دکتر سید حسین نصر نگارش و در این دانشنامه درج شده بود توسط محمد باقر معموری ترجمه، نقد و بررسی گردید و در مجله "نامه تاریخ پژوهان" به چاپ رسید.


اگر در این دایره المعارف واژه mysticism (عرفان یا تصوف) را جستجو کنید با مقاله ای از دکتر Dan Merkur روانکاو و محقق ادیان و عرفان دانشگاه تورنتو - بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دانشگاه کانادا-  از جمله محققانی که بر تأثیر پذیرفتن دانته از ابن عربی معتقد است مواجه می شوید؛ که این فایل تصویری نیز به آن ضمیمه شده است.


در ادامه ترجمه ای از بخش مقدمه مقالهدن مرکور "mysticism"   قرار داده می شود و امید است که به تدریج این مقاله توسط نگارنده، ترجمه و متن کامل فارسی آن در اختیار عرفان پژوهان عزیز قرار گیرد و با وجود تمام کاستی های آن، سودمند واقع شود.


مقدمه

Mysticism (عرفان) نوعی جذبه یا خلسه (ecstasy اکستازی) روحانی است که گاه با ایدئولوژی ها، اخلاق، مراسم مذهبی، اسطوره ها، افسانه ها و حتی سحر و جادو همراه است. اصطلاح mystic (عارف) از واژه یونانی mystes (به معنی اسرار) مشتق شده است - در یونان باستان (400-500 سال قبل از میلاد مسیح) و عصر هلنیستی2 (323 قبل از میلاد تا 330 میلادی) مناسک دینی رازآلودی برگزار می شد که تا حد زیادی یا کاملاً مخفی بود-  خود نام mystes از فعل myein (به معنی "بستن" بویژه چشم و گوش) اقتباس شده است و به کسی گفته می شود که رازی را نگه داشته است. در اوایل، مسیحیت قواعد واژگانی عرفانی هلنیستی را برای خود مناسب دید ولی پس از رد و انکار رازداری (در عرفان)، نتیجه آن شد که معنای واژه mystes تغییر یافت. پس از استفاده مسیحیت، واژگان mystes یا mystic به عمل گرایانی (practitioners) با تعالیم نظری قابل قبول به شیوه وجد و خلسه روحانی ارجاع داده شد.

 


---------------------

1. دانشنامه بریتانیکا (Encyclopædia Britannica) دانشنامه‌ای است که نخستین بار در سال ۱۷۶۸ در ادینبورگ منتشر شد. این دانشنامه قدیمی‌ترین دانشنامه انگلیسی‌زبان محسوب می‌شود که در حال حاضر یکی از مهم ترین و معتبرترین منابع به زبان انگلیسی به شمار می‌رود که توسط ۱۰۰ ویراستار و بیش از ۴۰۰۰ مشارکت‌کننده از جمله ۱۱۰ نفر از برندگان جایزه نوبل و پنج رئیس جمهور است، به رشته تحریر درآمده و در بسیاری موارد، علمی‌ترین و آکادمیک‌ترین دانشنامه دنیا شناخته شده‌است.


2. عصر هلنیستی یا تمدن هلنیستی به دوره‌ای از تاریخ یونان باستان میان درگذشت اسکندر مقدونی در سال ۳۲۳ پیش از میلاد مسیح تا پدید آمدن امپراطوری روم گفته می‌شود. در این دوران تأثیر فرهنگی و قدرت یونان در اروپا و آسیا در اوج خود بود، به طوری که ادبیات، هنر، تئاتر، معماری، ریاضیات، فلسفه، موسیقی، اکتشافات و علوم در حال شکوفایی بودند. این دوران گاهی به عنوان دوره گذار و دوران اضمحلال یونان باستان در نظر گرفته می‌شود.

 



نظرات  (۱)

۰۸ بهمن ۹۳ ، ۰۹:۰۳ محی الدین قنبری
بسیار عالی و با کیفیت بود.
شاد باشید.
پاسخ:
سپاسگزار از لطف شما
همچنین