عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

سلام به شما! خوش آمدید!

- عرفان خراسان، به کوشش مردمی دانشی، به ویژه گروه عرفان دانشگاه آزاد نیشابور راه اندازی شده و موضوع آن بررسی مسائل باطنی است.
- اینجا فضایی است برای گفتگو، میدانی است برای شکوفایی، پنجره ای است به سوی زیبایی.

**** سخن هفته:

- در راه یگانگى نه کفر است و نه دین
یک گام ز خود برون نه و راه ببین‏

اى جان و جهان! تو راه اسلام گزین
با مار سیه نشین و با خود منشین‏ (بوسعید ابوالخیر؛ منقول در نفحات جامی، به کوشش محمود عابدی، 309)


- جمله خیالات جهان ، پیش خیال او روان
مانند آهن پاره ها ، در جذبه ی آهن ربا

- اندیشه ها مرغان هوایی اند.
اندیشه ها لطیف اند،
بر ایشان حکم نتوان کردن که نحن نحکم بالظاهر والله یتولی السرائر.

آن اندیشه ها را حق تعالی پدید می آورد در تو.
تو نتوانی آن را به صدهزار جهد و لاحول از خود دور کردن.
(مولوی، فیه مافیه)

- عشق، مردم خوار است؛ بی عشق، مردم خار است. (خواجه
عبدالله انصاری، رساله دل و جان)


- دل من ارزنی

عشق تو کوهی

چه سایی زیر کوهی

ارزنی را؟ (رودکی سمرقندی)

- صدشکر که دیدیم چو ما بی دل و دین بود
آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم (حافظ)

- به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را (حافظ)

- شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت

حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتیست که از روزگار هجران گفت (حافظ)

- باده نوشی که در او روی و ریایی نبود
بهتر از زهد فروشی که در او روی و ریاست! (حافظ)

- حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جوی
که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را (حافظ)

- بر هر چه همی لرزی می دان که همان ارزی
زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد! (مولوی)

- لحظه ها عریانند
به تن لحظه خود جامه اندوه مپوشان هرگز! (سهراب)

- فلسفه، تمرین مردن است. (سقراط)

- میوه ی کدام فصلی
که هیچ وقت نمی رسی ... (اشغالگر)

- امام جعفر صادق (ع):
«إن الدین عند الله الاسلام» آن چیزی است که صاحبش را از وسوسه های شیطان و خطرهای نفس (هواجس) و عذاب آخرت به سلامت دارد. (سلمی، مجموعه آثار، ج1، ص 24)


- قال الجنید:
حقایق بیزارند از اینکه براى دل‏ها چیزى براى تفسیر و تأویل باقى گذارند. (ترجمه مهدی محبتی، ص 368)

آخرین نظرات

دکتر شهاب ولی: مفهوم پیر در فرمان امام صادق (ع)

چهارشنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۴۵ ق.ظ

      آقای دکترشهاب ولی، فرزند آقای دکتر وهاب ولی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، محقق ارجمند و توانای ادیان از بهترین دانش آموختگان ادیان و عرفان هستند؛ افتخار همکلاسی ایشان در مقطع کارشناسی برایم ایجاد شد. پس از آن به فرانسه رفتند و با پروفسور محمدعلی امیر معزی یکی از برترین شیعه شناس های جهان آشنا شدند و از ایشان درس گرفتند. مقاله ارزنده زیر حاوی نکاتی مفید است و اثر استاد امیر معزی را آشکارا می توان در آن دید. دوستان می توانند با پیگیری آثار این سه محقق افق های دیگری بر دانش خود بیفزایند.

عنوان: دکتر شهاب ولی

نظرات  (۲)

۲۹ دی ۹۳ ، ۰۰:۵۵ انسیه جعفری
سلام به شما استاد ارجمندم
اگرطبق فرموده جناب آقای دکتر ولی لزوم پیر را در أمر طریقت بپذیریم در مقابل طبق فرموده جناب آقای دکتر پورجوادی اتصال تاریخی پیش می آید و این مسئله عرفان را از استقلال خارج می کند...
باسپاس فراوان
پاسخ:
سلام به شما
کار دکتر ولی توصیف موضوع منسوب به امام جعفر صادق (ع) بوده است.
۲۶ دی ۹۳ ، ۱۰:۵۶ ارکنازرداد
باسلام به استاد ارجمند وتشکر ازشما برای دانش افزایی ما وجود پیربسیار برای سالک ضروری است وآقای دکتر حسین نصر درکتاب آموزه های صوفیان نیز به این موضوع اشاره کرده است ایشان دربخش سیمای پیر درادب عرفانی فارسی گفته اند آدمی ممکن است خودبه تنهایی به جست وجوی سرچشمه حیات پرداخته ومبانی تولد ثانوی معنوی رابامساعی وکوشش های خود بیابد ،ولی به هر حال کوشش اوبیهوده وبی ثمر است جزآنکه درکنار انجام اعمال واصول سلوک ،پیری ناظر اوباشد،چرا که فقط پیر است که می تواند آن اعمال انجام شده رامثمر گرداند. فقط قدرت شیخ میتواند آدمی رااز شرنفس اماره نجات بخشد تااو واقعیت هستی رابه درستی دریافته وبه دریای هستی کل بپیوندد.