عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

سلام بر شما! خوش آمدید!

- عرفان خراسان، به کوشش مردمی دانشی، به ویژه دانشجویان گروه عرفان دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور راه اندازی شده و موضوع آن بررسی مسائل باطنی است.
- اینجا فضایی است برای گفتگو، میدانی است برای شکوفایی، پنجره ای است به سوی زیبایی.

دبیر سایت: دکتر محی الدین قنبری

* سخن هفته:

- در راه یگانگى نه کفر است و نه دین
یک گام ز خود برون نه و راه ببین‏

اى جان و جهان! تو راه اسلام گزین
با مار سیه نشین و با خود منشین‏ (بوسعید ابوالخیر؛ منقول در نفحات جامی، به کوشش محمود عابدی، 309)


- جمله خیالات جهان ، پیش خیال او روان
مانند آهن پاره ها ، در جذبه ی آهن ربا

- اندیشه ها مرغان هوایی اند.
اندیشه ها لطیف اند،
بر ایشان حکم نتوان کردن که نحن نحکم بالظاهر والله یتولی السرائر.

آن اندیشه ها را حق تعالی پدید می آورد در تو.
تو نتوانی آن را به صدهزار جهد و لاحول از خود دور کردن.
(مولوی، فیه مافیه)

- با هر کمالت اندکی آشفتگی خوش است
هر چند عقل کل شده ای بی جنون مباش. (عبدالقادر بیدل دهلوی)

- عشق، مردم خوار است؛ بی عشق، مردم خار است. (خواجه
عبدالله انصاری، رساله دل و جان)


- دل من ارزنی
عشق تو کوهی
چه سایی زیر کوهی
ارزنی را؟ (رودکی سمرقندی)

- صدشکر که دیدیم چو ما بی دل و دین بود
آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم (حافظ)

- به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را (حافظ)

- شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت

حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتیست که از روزگار هجران گفت (حافظ)

- باده نوشی که در او روی و ریایی نبود
بهتر از زهد فروشی که در او روی و ریاست! (حافظ)

- حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جوی
که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را (حافظ)

- بر هر چه همی لرزی می دان که همان ارزی
زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد! (مولوی)

- لحظه ها عریانند
به تن لحظه خود جامه اندوه مپوشان هرگز! (شاهبداغ خان)

- فلسفه، تمرین مردن است. (سقراط)

- میوه ی کدام فصلی
که هیچ وقت نمی رسی ... (اشغالگر)


- قال الجنید:
حقایق بیزارند از اینکه براى دل‏ها چیزى براى تفسیر و تأویل باقى گذارند. (ترجمه مهدی محبتی، ص 368)

آخرین نظرات

عرفان جلو افراطی‌گری را می‌گیرد

سه شنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۳، ۱۱:۳۴ ب.ظ

     در نشست بزرگداشت میر سید علی همدانی، عارفی که به صلح جویی شهرت دارد، از عرفان به‌ عنوان راهی برای جلوگیری از افراطی گری نام برده شد.

     به گزارش خبرنگار بخش فرهنگ ایسنا، عصر روز شنبه، سوم آبان‌ماه، بزرگداشتی برای میرسیدعلی همدانی در محل موزه ملی ایران برگزار شد که به مناسبت ثبت نام او در فهرست مشاهیر یونسکو برای سال 2014 – 2015 بود. در این نشست ابوذر ابراهیمی ترکمان - رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی -، میرسیدعلی همدانی را شخصیتی متفاوت در عرفان خواند وگفت: میرسیدعلی همدانی شخصیتی است که با عرفای دوران خود تفاوتی عمده دارد. در عرفان بعضی معتقدند طریقت، شریعت و بعد حقیقت مطرح است اما برخی شریعت را حذف می‌کنند؛ یعنی مسیر را جز هدف نمی دانند. اما میرسیدعلی همدانی جزو این دسته نیست و قواعد پیمودن راه جز مسیر عرفا می‌داند. او از دلباختگان سیدنجم‌الدین کبری، موسس سلسله کبرویه است که کبرویه با شریعت عجین است.

     وی افزود:‌ تجلیل ما از چهره‌هایی چون میرسیدعلی همدانی تجلیل از زبان فارسی هم هست، چون آثار این عرفا بیشتر به زبان فارسی است. بسیاری از عرفای منطقه خوارزم و آسیای مرکزی کسانی هستند که شعر و نوشته‌های آنان به زبان فارسی منتشر می‌شود.

    رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به عرفان به‌عنوان راهی برای جلوگیری از افراطی‌گری گفت:‌ هر جا عرفان تقویت شود، افراطی‌گری از بین می‌رود، چون در عرفان کشتن معنی ندارد و شما در تاریخ عارفی را نمیتوانید پیدا کنید که دستور قتل کسی را داده باشد.

    در ادامه این مراسم محمدرضا سعیدآبادی – مدیر منطقه ای یونسکو - با اشاره به شخصیت میرسیدعلی همدانی گفت: مشاهیری چون میرسیدعلی همدانی مصداق شعر مولانا هستند که می‌گوید: «جانی چو شعله ولی نورش ز دودش بیشتر».

    او ادامه داد: اگربخواهیم در حکمرانی جهانی حضور بیشتری داشته باشیم، یکی از راه‌های آن اهتمام بیشتر به فرهنگ و مشاهیر است. اگر فرهنگ و هم‌افزایی فرهنگی از محورهای توسعه باشد، قطعا تعالیم و اندیشه‌های کسانی چون میرسیدعلی همدانی است که به ما کمک می‌کند و ما باید خودمان را از دریچه نشان بدهیم. برای توسعه راهی چون فرهنگ نداریم.

    سعید آبادی با اشاره به ثبت چهار چهره فرهنگی در فهرست 2014 – 2015 یونسکو گفت: به جز میرسیدعلی همدانی، نجم الدین کبری، عبدالقادر مراغه‌ای و فخرالدین عراقی جز لیست یونسکو هستند و تا کنون 30 شخصیت از منطقه در لیست یونسکو ثبت شده است که در کنار آن برای جهانی شدن اندیشه آنها هم باید تلاش کرد.

     در این مراسم سیدحسن طالبیان - معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی - درباره جایگاه میرسید علی همدانی و نقش او در ترویج اسلام و زبان فارسی گفت: همیشه ایرانی‌ها متهم بودند که اهل فتح و تصرف‌اند اما سرداران این فتح، کسانی چون میرسیدعلی همدانی هستند که فتح قلوب می‌کنند.

     وی افزود: او وقتی به هند می رود 700 نفر را به همراه خود می‌برد که همه پیشه‌ور هستند و با او تمدنی را بنیان می‌نهند و به این توهم هم پایان می‌دهند که عارفان عزلت‌نشین هستند.

     در ادامه نعمت‌الله امام‌زاده - سفیر تاجیکستان در ایران - هم مزار میرسیدعلی همدانی را یکی از مکان‌های مورد احترام مردم تاجیکستان خواند و گفت: مردم تاجیکستان مزار میرسید علی همدانی را مزار حضرت امیرجان می خوانند و او در بین مردم تاجیک به این نام شناخته شده است و مردم برای گشایش کار به مزار او می‌روند و جوانان از او دعای نیک‌بختی می‌خواهند.

    او ادامه داد: خوشبختانه همکاری ما با ایران برای ثبت این شخصیت موفقیت آمیز بوده و آثار و کتاب‌های او در ایران به چاپ رسیده است. شعری هم از این شاعر بر روی پول تاجیکی آمده است که این نشان‌دهنده احترام مردم تاجیک به او است.

    در این مراسم، افتخار حسین عارف – رییس مؤسسه اکو - هم با اظهار ناراحتی ازاین که نمی تواند فارسی حرف بزند، سخنانش را به زبان انگلیسی بیان کرد که از سوی مجری برنامه ترجمه‌اش خوانده می‌شد. او در میان سخنانش شعری از اقبال لاهوری را درباره میرسیدعلی همدانی، به زبان فارسی خواند.

او همچنین گفت: امیدوارم این ثبت فقط روندی اداری نباشد و برای حفظ آثار و انتشار آثارش در پاکستان و هند تلاش شود. زیرا ما حتی بیوگرافی از او به زبان انگلیسی و فرانسه نداریم.

     علی‌اشرف مجتهد شبستری- سفیر پیشین ایران در تاجیکستان - نیز با بیان اینکه میرسیدعلی همدانی احتمالا جد امام خمینی (ره) بوده است، گفت: در برخی روایت‌ها هست که امام خمینی (ره) از نوادگان میرسیدعلی همدانی است و این موضوع در سایت حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی و برخی سایت‌های حوزوی آمده است.

    او ادامه داد: هانری کربن در باره میرسیدعلی همدانی می‌گوید، او آغازگر راه نویی است که بسیاری می‌توانند از آثار او بهره بگیرند.

    مجتهد شبستری افزود: صحبت‌های میرسیدعلی همدانی درباره محبت است و این‌که کسی که دل شکسته‌ای را دریابد، بهتر است از اینکه بیدار باشد و نوافل به‌جای بیاورد. او در باره تساهل و مدارا هم حرف‌های مهمی زده و حالا که دنیا در حال انفجار و خشونت است و گاه به نام اسلام این خشونت‌ها رخ می‌دهد، بزرگترین کار، تبدیل این بزرگداشت‌ها به چیزی است که به‌درد امروز بخورد؛ زیرا در سلوک او نه مذهب، نه قومیت، و نه دیگر هیچ چیز دیگر مطرح است و او تنها به انسانیت توجه کرده است.

انتهای پیام.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۸/۲۰

نظرات  (۳)

۰۱ آذر ۹۳ ، ۰۶:۵۶ محی الدین قنبری
بله برخی از این سیاسیون وقتی صحبت می کنند می خواهند مطلبی بگویند ولی دانششان اندک است. در عرفان افراط و تفریط هست و هم اینکه می تواند سبب افراط و تفریط در بیرون آن باشد. نمونه هایش فراوان است. و نکشتن آدم هم شرطی برای عارف بودن نیست. البته عارف میلی به نابودی موجودی ندارد و عاشق است بر همه عالم که همه عالم از اوست!
در زمانی که اخلاق این چنین در جوامع اسلامی رو به انحطاط است معرفی چنین اشخاصی و برشمردن صفات اخلاقی ایشان ضروری است به این امید که بتوان سنت اسلامی محبت کردن را از طریق عرفان احیا کرد و اسلام را از سلطه قشریون خارج ساخت.
ممنون از شما...
۲۱ آبان ۹۳ ، ۰۰:۳۶ انسیه جعفری
سلام به شما استاد ارجمند
خشم ،غضب، جنگ و خونریزی اموری فرعی، ثانوی و تبعی اند. و گاهی برای مقابله با ستم و بی عدالتی و دفع تجاوز در هر جامعه ای لازم و ضروری است.امام علی (ع) که قطب عرفان و مظهر عدالت و صلح و دوستی بودند جهت اقامه قسط وعدالت مستثنی از این أمر نبودند بنابراین ذکر این مطلب که عدم صدور دستور قتل از سوی عارفان ملاک و معیار صلح و دوستی قلمداد شود مساله ای تامل برانگیز است...
از اینکه تا حدودی با شخصیت میر سید علی همدانی آشنا شدم بسیار سپاسگزارم