عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

شناختی علمی، فرهنگی از پدیدار های باطنی در آسمان وجود آدمی

عرفان خراسان

سلام به شما! خوش آمدید!

- عرفان خراسان، به کوشش مردمی دانشی، به ویژه گروه عرفان دانشگاه آزاد نیشابور راه اندازی شده و موضوع آن بررسی مسائل باطنی است.
- اینجا فضایی است برای گفتگو، میدانی است برای شکوفایی، پنجره ای است به سوی زیبایی.

**** سخن هفته:

- در راه یگانگى نه کفر است و نه دین
یک گام ز خود برون نه و راه ببین‏

اى جان و جهان! تو راه اسلام گزین
با مار سیه نشین و با خود منشین‏ (بوسعید ابوالخیر؛ منقول در نفحات جامی، به کوشش محمود عابدی، 309)


- جمله خیالات جهان ، پیش خیال او روان
مانند آهن پاره ها ، در جذبه ی آهن ربا

- اندیشه ها مرغان هوایی اند.
اندیشه ها لطیف اند،
بر ایشان حکم نتوان کردن که نحن نحکم بالظاهر والله یتولی السرائر.

آن اندیشه ها را حق تعالی پدید می آورد در تو.
تو نتوانی آن را به صدهزار جهد و لاحول از خود دور کردن.
(مولوی، فیه مافیه)

- عشق، مردم خوار است؛ بی عشق، مردم خار است. (خواجه
عبدالله انصاری، رساله دل و جان)


- دل من ارزنی

عشق تو کوهی

چه سایی زیر کوهی

ارزنی را؟ (رودکی سمرقندی)

- صدشکر که دیدیم چو ما بی دل و دین بود
آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم (حافظ)

- به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
که به شکر پادشاهی ز نظر مران گدا را (حافظ)

- شنیده‌ام سخنی خوش که پیر کنعان گفت
فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت

حدیث هول قیامت که گفت واعظ شهر
کنایتیست که از روزگار هجران گفت (حافظ)

- باده نوشی که در او روی و ریایی نبود
بهتر از زهد فروشی که در او روی و ریاست! (حافظ)

- حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جوی
که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را (حافظ)

- بر هر چه همی لرزی می دان که همان ارزی
زین روی دل عاشق از عرش فزون باشد! (مولوی)

- لحظه ها عریانند
به تن لحظه خود جامه اندوه مپوشان هرگز! (سهراب)

- فلسفه، تمرین مردن است. (سقراط)

- میوه ی کدام فصلی
که هیچ وقت نمی رسی ... (اشغالگر)

- امام جعفر صادق (ع):
«إن الدین عند الله الاسلام» آن چیزی است که صاحبش را از وسوسه های شیطان و خطرهای نفس (هواجس) و عذاب آخرت به سلامت دارد. (سلمی، مجموعه آثار، ج1، ص 24)


- قال الجنید:
حقایق بیزارند از اینکه براى دل‏ها چیزى براى تفسیر و تأویل باقى گذارند. (ترجمه مهدی محبتی، ص 368)

آخرین نظرات

زن در تاریخ معاصر ایران

شنبه, ۲ اسفند ۱۳۹۳، ۰۴:۳۲ ب.ظ

                                  مادر با یک دست گهواره و با دست دیگر دنیا را می گرداند.

                                                                                                    "ناپلئون"

زنان به عنوان نیمی از نیروی انسانی هر جامعه یقیناً در ساخت تاریخ و بروز و حدوث وقایع مختلف آن دارای نقش های مستقیم و غیرمستقیم  در ابعاد گوناگون اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هستند و به جرأت می توان گفت در کنار هر شخصیت تاریخی اثر و نشان زنان را می توان یافت البته زنان نیز مانند هر انسان دیگری بنا به مقتضیات اجتماعی، فرهنگی، تربیتی و اخلاقی خود در حوادث و تحولات اجتماعی و تاریخی هم نقش سازنده و مثبت و هم مخرب و منفی داشته اند و این هر دو در تاریخ مستور مانده است.

و علیرغم نقش موثر زنان در تکوین تمدنها هنگامی که صفحات تاریخ یک ملت را به انگیزه کشف حقایق نهفته در آن ورق می زنیم نقش زنان در تاریخ و تاریخ نگاری به طور کلی مغفول واقع شده است در حالی که بی تردید نخستین تجربه های بشری را که بن مایه های شکل گیری جوامع انسانی را تشکیل می دهد محصول تفکر و ابداع و ابتکار زنان است یکی از این دوره های تاریخی که زنان بزرگی در عرصه های مختلف همچون ستاره درخشیدند دوره قاجار است و زنان بزرگی در علوم مختلف پرورش یافتند که بعضاً بی نظیر می باشند یکی از این عرصه ها حضور زنان د ر زمینه عرفان و تصوف می باشد که می توان به حضور زنان عارف و فاضلی همچون همایون سلطان خانم دختر فتحعلی شاه قاجار، زبیده متخلص به جهان و معروف به فرشته که بیست و هفتمین دختر فتحعلی شاه قاجار بود که هیچ کدام از برادارن و خواهران وی در زهد و اخلاص به پای وی نمی رسیدند و به این خاطر لقب فرشته را نام گرفته است و بعد از ازدواج به همدان رفته و از مریدان خاص عارف معروف حاج میرزا علی نقی همدانی شد، فاطمه قزوینی محدث و مفسر قرآن کریم و معاصر با محمدشاه  بود و از محضر اساتیدی چون مهدی بحر العلوم کسب فیض نمود و خود وی نیز مجالس درس و بحث داشت ، نوابّه خفی عارف معاصر با ناصر الدین شاه که در جوانی به عرفان و تصوف گرایش یافت، سلطان خانم معاصر با ناصر الدین شاه که اثری با نام انوار التحقیق  را در زمینه مسایل عرفانی از خود برجای گذاشت و زنان بسیار دیگری که مجال ذکر نام تمام آنان نمی باشد اما مساله حایز اهمیت اینجاست که حضور برجسته زنان تنها به عرصه عرفان و تصوف محدود نمی شده است حضور برجسته آنان در قیام تنباکو به گونه ای بود که مردان به همت زنان وارد صحنه شدند و بنا به گفته یکی از نویسندگان شاهد در صحنه قیام تنباکو علت اصلی پیروزی را وجود زنان بیان می کند در دوره قاجار زنان نیز مبادرت به انتشار نشریاتی مختص به زنان نمودند و اولین نشریه توسط خانم کحال در سال 1289 منتشر شد و بعد از آن نشریات دیگری از قبیل شکوفه در سال 1292 و نشریه زنان ایران در سال 1299 انتشار یافت تمامی این شواهد و قراین گویای این مطلب است که اگر نگاهی موشکافانه و دقیق در تاریخ داشته باشیم متوجه حضور زنان در عرصه های گوناگون می شویم اما متاسفانه زنان همیشه در سطرهای تاریخ در حجاب و گمنامی باقی مانده اند و هیچ گاه آنچنان که باید و شاید مانند مردان ذکری از آنان به میان نیامده است...

                                                              

                                                         

مشخصات کتاب شناسی:توانا، مراد علی،" زن در تاریخ معاصر ایران"، انتشارات برگ زیتون، تهران، 1384.


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۰۲
انسیه جعفری

نظرات  (۱)

ممنون از شما